Nederlands
English
Francais

      
Home
NIeuws
Te  huur Vakantie cursussen Berdijfsuitjes
fotoboek expositie
info / contact/ reserveren
werken bij Art edu

PERSBERICHTEN
EIGEN HUIS&INTERIEUR
EN FRANCE
PALET
ELLE WONEN
MASSIF CENTRAL
FRANSE TV REPORTAGE la Grande Maison
PSYCHOLOGIES mrt 2011
NEST WONEN Parel in de Auvergne
EN ROUTE dec. 2010
VIVRE AU VERT Sébastien Siraudeau
FD Interview bijlage financieel dagblad jan 2010
TE GAST BIJ APERITIVO
VERS L'AVENIR 27
ARIADNE AT HOME
PERSBERICHT ARTEDU 20 JAAR IN 2009
Artikel Feestelijk Zakendoen, juni 2000
ANWB Kampioen dec. 1996
Incentive Travel International, december 2000
Auvergne in teken van Artedu
'De consultant en zijn houtskoolschets'
EVENT & IMAGE, april 2000
VTWONEN 1999
SEASONS juli/aug 1999
Algemeen Dagblad 1977
Volkskrant 4 mei 96
TESTIMONIALS ARTEDU EN LA GRANDE MAISON
INTERESSANTE SITES
M. DER KINDEREN

'De consultant en zijn houtskoolschets'

Deze tekst mag enkel gebruikt worden voor publicatie na schriftelijke toestemming van Artedu (Marloes der Kinderen)

Herman Grootelaar, Twynstra Gudde

Het was oorspronkelijk bedoeld als gezellig bedrijfsuitje met leerzaam element. Dertig management-consultants en secretaresses van Twijnstra Gudde voeren twee dagen met een zeilklipper het Wad op om daar een teken-, schilder- of fotografiecursus te volgen. Naderhand bleek dat het die dagen ging om een van de basisprincipes van het consultancy-vak. Herman Grootelaar, managing partner en consultant voor de publieke sector, vertelt over zijn ervaringen.

Gevraagd naar het waarom van hun keuze voor ‘iets creatiefs’ op het Wad, antwoordt Grootelaar:

“Zoals alle adviesbureaus werken wij enorm veel buiten de deur. Het gevolg is dat je praktisch nooit alle collega’s tegelijk op kantoor hebt. We plannen daarom een keer per jaar een ‘sociale vakdag’ en vijf keer per jaar een meer inhoudelijke vakdag. Op die dag is iedereen van de partij en kun je met elkaar over van alles en nog wat contact hebben. Onze sociale vakdag moet een combinatie van het nuttige en het aangename zijn en omdat enkele collega’s al goede ervaring hadden met Artedu in Eindhoven, hebben we dit jaar gekozen voor hun bijdrage. En ik moet zeggen, het is ons heel goed bevallen.”

Creatieve training vooral oefening in kijken

Wat is nu de meerwaarde van een cursus tekenen of fotografie voor consultants? Het gaat toch om professionals met een stevige academische opleiding en de nodige ervaring? Anders gezegd, wat kunnen twee dagen tekenen en schilderen eigenlijk toevoegen aan hun professionaliteit? Herman Grootelaar:

“Behalve dat het leuk is om te doen en enorm bijdraagt aan de teambuilding, is het ook nog eens heel goed voor je werk als consultant. De basis van een goed bedrijfsadvies lijkt heel erg op hetgeen je doet als je begint met iets te tekenen of te schilderen. Het gaat namelijk om opperste concentratie en aandacht. En in beeld brengen wat je in eerste instantie niet direct ziet. De oefeningen die wij gedaan hebben onder leiding van Marloes der Kinderen van Artedu, waren vooral oefeningen in het waarnemen en kijken. Wat blijkt, is dat we vaak denken een juist en compleet beeld te hebben van iets. Maar meestal is ons beeld sterk vertekend en vervuild door de ideeën die we al tevoren in ons hoofd hebben. Het vervelende daarvan is dat je je daar vaak niet eens bewust van bent. In het advieswerk speelt dezelfde problematiek. Goed adviseren begint bij scherp waarnemen.”

Houtskoolschets

Is die overeenkomst dan zo sterk dat je kunt spreken van een analogie? Kijkt een consultant op dezelfde manier naar een organisatie als een tekenaar naar zijn voorwerp?

“Je start als consultant met een beschrijving van de organisatie. We noemen dat hier een ‘houtskoolschets’. Heel veelzeggend in dit verband. We maken ook een ‘foto’ van de organisatie. De verwantschap in metaforen met het creatieve werk is er kennelijk niet voor niets. Als consultant moet je er steeds kien op zijn dat jouw beeld van de organisatie niet automatisch het juiste beeld is. Dat er onbewust eigen opvattingen op de achtergrond mee kunnen spelen. Vervolgens is het je opgave om dat beeld zo onbevangen mogelijk en zo compleet mogelijk te maken. We zoeken dan ook zo veel mogelijk informatie om onze ‘foto’ van de organisatie ‘diepte’, ‘kleur’, ‘scherpte’ etc. te geven. De ‘foto’ van de organisatie geeft een beeld van alles wat een organisatie tot organisatie maakt: managementstijl, mensen, cultuur, gehanteerde systemen, organisatiestructuur etc. Wanneer wij ervan overtuigd zijn dat onze ‘foto’ een juist beeld geeft van de organisatie, kan die ‘foto’ gebruikt worden als een basis voor een interventie. Je ziet dus hoe belangrijk het is dat je beeld van de organisatie gebaseerd is op een onbevangen en geconcentreerde waarneming. En dat je als professioneel consultant voortdurend oog hebt voor de valkuilen van je eigen onbewuste vooronderstellingen.”

Experts

Er is dus een sterke verwantschap van de consultant met de kunstenaar wat hun tools aangaat? Grootelaar:

“Ja, in wezen wel. Natuurlijk worden wij ingehuurd vanwege onze technische expertise, bijvoorbeeld op het gebied van strategie, organisatie-ontwikkeling eof bedrijfsvoering. Die technische kennis is onmisbaar. Maar daarmee ben je er nog niet. Een consultant moet ook nog eens in staat zijn een organisatie treffend in beeld te kunnen brengen. Daarvoor moet je iedere keer opnieuw de verwondering tot je toe kunnen laten. En het is deze blik die je in staat stelt om tot een effectieve interventie over te gaan. Ik denk dat daar de analogie met de ware kunstenaar ligt. Techniek is nodig, maar zonder die oorspronkelijke, vrije blik op het onderwerp kom je niet verder dan kopiëren.”

Creatieve trainingen

Gelukkig zien steeds meer managers het belang van creativiteit voor hun professioneel functioneren. Alleen waren er tot nu toe maar heel weinig bedrijfstrainers die creativiteit wisten te integreren in een gedegen managementtraining. Marloes der Kinderen, beeldend kunstenaar en oprichter van Artedu in Eindhoven, verzorgt al meer dan tien jaar trainingen voor mensen die hun creatieve vermogens tot bloei willen brengen. De docenten van Artedu zetten hun cursisten aan het werk door hen te laten schilderen, tekenen, fotograferen, muziek maken of schrijven. Het doel is niet het maken van een zo mooi mogelijk kunstwerk. Wat deelnemers leren, is dat creativiteit begint met concentratie en aandacht. Vooral in de fotografie- en schildersessies ontdekken deelnemers dat hun beeld van de werkelijkheid maar één mogelijk beeld is. Daarnaast leren zij dat je door concentratie en heel anders te kijken ook een compleet ander beeld van de werkelijkheid kunt geven. En het is juist die andere, originele manier van kijken die bedrijven nodig hebben in hun fusieproces of zoektocht voor nieuwe concepten.

Creamprogramma

Artedu heeft de integratie van creativiteit en management uitgewerkt in wat zij noemt de ‘Creamtraining’. ‘Cream’ staat voor ‘Creative Active Managementdevelopment’. Een hele mond vol. Waar gaat het om? Managers die kiezen voor het Creamprogramma willen hun managementskills versterken. Training en intensivering van hun creativiteit is daarvoor het middel. Zij weten dat voor een strategische planning meer nodig is dan alleen analytische kwaliteiten. Medewerkers moeten bedrijfsactiviteiten in een heel nieuw kader kunnen plaatsen. Soms is het nodig om met volkomen onverwachte en nieuwe oplossingen te komen. De managementliteratuur brengt de ‘mindshift’, die daarvoor nodig is, al snel in verband met creativiteit. Jammer genoeg blijft het in de meeste gevallen bij dat inzicht: ‘De moderne manager kan niet zonder creativiteit’ of woorden van gelijke strekking. Een veel gehoorde reactie luidt dan: ‘Het zal wel waar zijn, maar ik kan er niets mee.’ Soms klinkt het enigszins wanhopig: ‘Hoe kan ik nu ineens creatief zijn, terwijl ik dat nooit geleerd heb’. Of nog erger: “Die creatieve flow, dat is echt te hoog gegrepen voor mij.’ Dat soort reacties is heel goed te begrijpen. Praktisch alle bedrijfskundige opleidingen richten zich voor 95% op het aanscherpen van puur intellectuele vermogens. En wanneer creativiteit aan de orde komt, blijft het in de meeste gevallen bij praten óver creativiteit. Intellectueel gezien interessant, maar nutteloos als je alleen maar creatiever wil werken. Creativiteit is geen theorie of concept. Het is dus niet uit een boek of seminar te leren. Creativiteit is praktijk in de meest pure zin van het woord. Het is dus niet raar dat de behoefte onder managers naar een methode om creativiteit te trainen tegelijk groot is, maar zelden bevredigd wordt. De Creamtraining van Artedu biedt daarentegen de mogelijkheid je creatieve vermogens in de praktijk te ervaren en op een hoger plan te brengen. Het aanbod van Artedu is in feite een ‘mix’ (vandaar ‘cream’) van methodische instructies, jarenlang beproefd

Locaties

Artedu verzorgt trainingen op diverse locaties in Nederland en België. Een succesvolle formule is een tweedaagse schilder- en fotografieworkshop met verblijf op een zeilklipper in het Waddengebied. De meest geliefde locatie van Artedu is het middeleeuwse Chanteuges in de Zuid-Auvergne. Een plaats met rust, ruimte, Romaanse cultuurschatten en ongeschonden natuurschoon. Deelnemers logeren in gerestaureerde monumenten, elke kamer met een unieke inrichting. De catering is natuurlijk echt Frans. Ook aan de Côte Picarde, de Provence en andere regio’s in Frankrijk organiseert Artedu arrangementen. ARTEDU, Postbus 4576; 5601 EN Eindhoven; Tel. 040-212 56 88; fax 040-212 50 77 e- mail: mail@artedu.nl; meer info vindt u op http://www.artedu.nl Noot voor de redactie: Meer informatie over dit onderwerp kunt u verkrijgen bij: Marloes der Kinderen, tel. 040-212 56 88; mobiel 0653-191 994

Reclamebureau