Nederlands
English
Francais

      
Home
NIeuws
Te  huur Vakantie cursussen Berdijfsuitjes
fotoboek expositie
info / contact/ reserveren
werken bij Art edu

PERSBERICHTEN
TESTIMONIALS ARTEDU EN LA GRANDE MAISON
INTERESSANTE SITES
M. DER KINDEREN
www.marloesderkinderen.com
M der Kinderen schilderijen,
M der Kinderen toelichting op mijn werk, details
M der Kinderen overige foto´s

M der Kinderen toelichting op mijn werk, details

 

detail

detail 'Love is in the eye…'  tweeluik 2007 MDerKinderen acryl op glas 80x 120cm 

"Als er mensen in mijn schilderijen, collages of foto’s voorkomen zie je vaak alleen hun ogen, omhoog kijkend, wegkijkend, of kijken ze je juist direct aan, maar nooit is dan het hele gezicht afgebeeld of is het onscherp of als silhouet weergegeven.

Laten mensen wel hun ware gezicht zien of zien wij wel het ware gezicht van de mens?
Kunnen we überhaupt nog vertrouwen op wat we zien, zoals iemands uiterlijk of wat de media, de politiek, de kerk of onze naasten ons doen geloven?         

It is in the eye of the……" 

Ik heb niet aan heel veel mensen dit werk laten zien nadat de eerste die het zagen lichtelijk geschokt reageerden.  Tjee, heftig?! Waarom eigenlijk ? Straalt de houding van deze Jezus en Maria iets agressiefs uit? Haar 'bivakmuts' , zijn 'boerka'? Maar stralen hun ogen iets agressiefs uit? Hun handen? Ik heb zelfs lieflijke krullen aan de heilige stralenkrans rond het hoofd van Maria gemaakt en nog zien mensen vaak agressie? Waarom??

Het beeld is op veel manieren te interpreteren. Door de toeschouwer dan wel te verstaan. it is in the eye of the beholder..

Laat me weten wat u eerste echte reactie was toen u de twee beelden zag, wat het in eerste instantie bij u oproept en waarom derkinderen@artedu.nl.

 

detail collage priorie

Een detail van de collage ´were is the head of Jezus´ bestaande uit o.a. deze foto die ik heb gemaakt in een Clunische abdij (later weeshuis) in Frankrijk. Het hoofd van Jezus was eruit gesneden en het hart met een mes bewerkt. Wie of wat en waarom? Wat heeft zich hier in dit weeshuis afgespeeld? Verder een oude ansichtkaart met kinderen op een berg met een metalen kruis. Het oog van een generaal. een brief.

Ik maak mijn collages intuïtief met wat ik voorhanden heb. Het is alsof ik gestuurd wordt. Vaak lang daarna ondek ik de betekenis ervan.Vaak via degene die ze bekijkt en het beeld interpretteerd. Ze hebben vaak met macht en onmacht te maken. En het ware gezicht van.. 

 

 

 

 ´Maria is finally watching me´ foto MLP der Kinderen ( juli 2009) ´Maria is finally watching me twice´ foto MLP der Kinderen ( juli 2009)

'Maria is finally watching mee´ zijn foto´s die ik gemaakt heb van het mariabeeld in de kerk in Chanteuges Auvergne. Eigenlijk viel het me toen pas op dat ze me niet aankeek en later kwam ik erachter dat geen enkel beeld, prent of afbeelding van Maria Maria me aankeek. Verheven, afwezig, in zichzelf gekeerd leek het wel.  Door manipulatie en de camera te bewegen terwijl ik ze fotografeerde keek ze me eindelijk aan! 

 

atelier

'Zeg roodkapje waar ga je hene zo alleen zo alleen... ' in atelier Frankrijk Chanteuges   

´Rode Trap´mder Kinderen 100x150cm acryl op doek

Bij dit schilderij hoort mijn volgende gedicht:

Ik tel de treden van de trap
Het stof dwarrelt naar beneden
geholpen door mijn stofdoek alles naar een kant
van links naar rechts en vise versa over de geribbelde rand
tot aan het grote bordes, het lastigste gedeelte
waarna ik het bergje stof verder naar beneden laat zweven.
Het rood van het linoleum dringt via mijn netvlies bij me binnen om nooit meer te vergeten.
Dag in dag uit, tot de laatste trede, waarvan ik dan eindelijk met stoffer en blik alles op kan vegen, het achtergeblevene van hen die ons huis hebben betreden.

Mama is hopelijk tevreden.

Reclamebureau